2024. május 20. hétfő

Teljesítmény és exkluzivitás: a Mercedes-AMG története

Megosztás

AMG: az autóiparban ez a három betű világszerte megtestesíti a nagy teljesítményt, az exkluzivitást és a dinamikus vezetési élményt.

Az 1967-ben Hans Werner Aufrecht és Erhard Melcher által alapított cég 45. évfordulóját ünnepelte 2012-ben. Az AMG a Mercedes-Benz népszerű, nagyteljesítményű autókért felelős márkájaként lenyűgöző sikereket könyvel el a motorsportokban, és emellett különleges autómodelljeiről híres.

Napjainkban az AMG már száz százalékban a Daimler AG leányvállalata, és a nagyteljesítményű gépjárművek szegmensében a csoport technológiai központja. Az AMG márka ígérete, a „Driving Performance” a csúcstechnológiát és a hamisítatlan vezetési élményt képviseli.

Nemzetközi áttörés a 24 órás Spa-Francorchamps-i versenyen

Az AMG márkanév első két betűje a két alapító, Hans Werner Aufrecht és Erhard Melcher nevéből származik, míg az utolsó betű Aufrecht szülővárosára, Großaspach-ra utal. Az újonnan alapított cég hivatalos tevékenységi köre a következő volt: „Mérnöki iroda, versenymotorok fejlesztésének tervezése és tesztelése”. A cég székhelyeként egy öreg malom szolgált az Affalterbach melletti Burgstall településen, Délnyugat-Németországban. A sváb vállalat sikertörténete speciálisan felkészített Mercedes-Benz autókkal vette kezdetét, amelyek beléptek a versenysportba.

Fotó: Daimler AG

Az igazi nemzetközi áttörésre 1971-ben került sor, amikor is mindenki óriási meglepetésére a Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG a 24 órás Spa-Francorchamps-i (Belgium) versenyen kategóriagyőzelmet aratott, és az összesített eredménylista második helyén végzett. A verseny-szedánt Hans Heyer és Clemens Schickendanz vezették sikerre, és az AMG egyik napról a másikra híressé vált.

Egyedi megrendelések futtatták fel az üzletet

A vállalat ennek a versenysikernek köszönhetően nagy hírnévre tett szert, ami segített az AMG-nek abban, hogy a Mercedes-Benz autóit gyorsabbá és vonzóbbá varázsolják. Az ügyfelek dinamikusabb kezelhetőség és egyediség iránti vágya az 1970-es években fokozódott, amelynek eredménye valóságos fellendülés volt. A vállalat burgstalli székhelye rövid időn belül túl kicsinek bizonyult, így 1978-ban az AMG – amely akkoriban már 40 embert foglalkoztatott – Affalterbach-ba költözött.

Az AMG a Mercedes-Benz első – akkoriban még – tuningcégeként egy teljes iparág úttörőjeként fejlődött ki az évek során. A technológiák motorsportból szériagyártásba történő átvétele már a kezdetektől fogva az AMG vállalati filozófiájához tartozott, és ez mind a mai napig a márka védjegye maradt. A cég hírnevét tovább emelte a csúcstechnológiai színvonal és az első osztályú minőség, ami az AMG motorsport iránti elkötelezettségének hozadékából származott.

Híres Mercedes-rajongók fedezték fel az AMG-t

Az AMG rendületlenül folytatta növekedését. 1985-ben megnyitotta kapuit a 2-es számú üzem, a vállalat pedig alkalmazásba vette 100. munkatársát. Affalterbach a világ minden tájáról magára vonta a figyelmet: híres AMG-rajongókat toborzott a motorsport, a filmgyártás és a zene, a sport, az ipar, valamint a nemzetközi vezetés világából. Az igényes ügyfélkör speciális, időnként pedig nagyon különleges kívánságokkal állt elő, a szokványostól eltérő, egyedi autók iránti igény egyre csak nőtt, az innovatív AMG pedig a kéréseknek mindenre kiterjedő szakértelemmel és kiemelkedő szenvedéllyel tett eleget.

Fotó: Daimler AG

Ennek az üzletágnak az úttörőjeként az AMG már a kezdetektől folyamatosan gyarapította tapasztalatait. A vállalat nem hódolt be a rövidéletű divatirányzatoknak, ehelyett saját útját járta, és céljául kitűzte globálisan vezető szerepének megőrzését a technológia, a tervezés, a forgalom és a bevételek tekintetében.

Az együttműködési szerződés 1990-ben új lehetőségeket nyit az AMG számára

A Daimler-Benz és az AMG között létrejött együttműködési megállapodás 1990-ben teljesen új lehetőségeket nyitott a közepes méretű vállalat számára. Innentől kezdve az AMG modelleket világszerte a Mercedes-Benz kereskedelmi hálózata értékesítette és szervizelte, ami jelentősen fokozta az ügyfelek elfogadását.

A folyamatos bővítés a 3-as számú üzem megnyitásához vezetett, a dolgozók száma pedig 400-ra növekedett. 1993-ban a Német Szabadalmi és Védjegy Hivatal védjegyként bejegyezte az AMG betűszót, mellyel a márkanév magas szintű elismerésre tett szert. Az ugyanebben az évben piacra dobott C 36 AMG volt az első, közösen fejlesztett AMG nagyteljesítményű modell, amelyből több mint 5.000 példány látott napvilágot 1997-ig. A későbbiekben hasonló sikereket könyvelhetett el az E 50 AMG és az E 55 AMG.

Fotó: Daimler AG

Újabb mérföldkő volt az AMG integrálása a DaimlerChrysler Group-ba 1999. január 1-jén, amikor Hans Werner Aufrecht 51 százalékos részesedését átadta az újonnan alapított Mercedes-AMG GmbH-ba. A motorsportért felelős részleg kivált, és átnevezték H.W.A. GmbH-ra. A Mercedes-AMG közvetlen szomszédságában mintegy 210 alkalmazott az AMG hosszú távú DTM-es (német túraautó-bajnokság) tevékenységeivel foglalkozik, a Mercedes-Benz Motorsporttal egyetemben.

2000-ben megkezdődött Affalterbach-ban a korszerűsítés és a bővítés

Ezzel párhuzamosan az Affalterbach-i központ modernizálására és korszerűsítésére is sor került. Az új épületek és a legmodernebb tesztelési berendezések a látogatók számára már első pillantásra kihangsúlyozzák a tradicionális vállalat kivételes helyzetét. Az új AMG motorgyártó részlegen a leginkább progresszív gyártási folyamatokat alkalmazzák, hogy az AMG „One man, One engine” (egy ember, egy motor) filozófiáját megtartva épülhessenek meg a nagyteljesítményű AMG erőforrások. 2005-re a cég területe 41.300-ról 57.750 négyzetméterre nőtt; ezzel egy időben a fedett épületek területe 20.000-ről 42.850 négyzetméterre emelkedett, ami több mint kétszeres növekedést jelent.

2005 januárjában a DaimlerChrysler átvette a fennmaradó részvényeket, és azóta az egyetlen részvényesévé vált a Mercedes-AMG GmbH-nak. Ezzel a lépéssel a Daimler csoport bebiztosította egy olyan partner szakértelmét, tapasztalatát és munkaerejét, amelynek neve az évek során megtestesítette a nemzetközi motorsportban elért sikereket, az exkluzív nagyteljesítményű autókat és a dinamikus formatervek megalkotását. Ezt a példaértékű sikertörténetet az értékesítési adatok szintén alátámasztják. Míg a Mercedes-AMG GmbH 2000-ben 11.500 gépjárművet értékesített, 2004-ben ez már meghaladta a 20.000-es darabszámot.

Mercedes-AMG: felelősség minden folyamatért

Nagyteljesítményű divízióként a Mercedes-AMG minden fontos részegység fejlesztéséért felelősséget vállal, mint például a karosszéria, motor, hajtáslánc, futómű, fékrendszer, elektronika, aerodinamika, belső tér, formatervezés és minőség – ezek mind elengedhetetlenek egy teljes AMG modell születéséhez.

Mindezeken felül a Mercedes-AMG gondoskodik minden, marketinggel és értékesítéssel kapcsolatos releváns területről, mégpedig teljesen függetlenül. Az AMG hagyományos erőssége az ügyfelek különleges igényeinek megvalósítása: az AMG gyárban a specialisták egyedi, a szokásostól teljesen eltérő megoldásokról gondoskodnak, és az ügyfelek igényeinek megfelelve különleges, egyedülálló autókat építenek – „One man, One engine” (egy ember, egy motor), ami magától értetődően összefoglalja a legmagasabb minőségi követelményeket.

Az SLS AMG, az első önállóan kifejlesztett modell

Napjainkban a Mercedes-AMG aktívan részt vesz a Mercedes-Benz fejlesztési folyamataiban, és nagyteljesítményű modellek széles palettájával büszkélkedhet. A Mercedes-AMG első, függetlenül kifejlesztett modellje a 2009-ben debütált SLS AMG szupersportautó, amely bebizonyította az Affalterbach-i székhelyű vállalat kompetenciáját és szenvedélyét.

Fotó: Daimler AG

A lenyűgöző sirályszárnyas (Gullwing) modellt 2011-ben az SLS AMG GT3 versenyautó, valamint a nyitható tetejű SLS AMG Roadster követte. 2013-ban az SLS AMG E-CELL volt a sportdivízió fénypontja: a gyártással kapcsolatos döntést követően a Mercedes-AMG keményen és precízen kezdett dolgozni egy izgalmas, elektromos hajtású szupersportautón, ami az SLS AMG Electric Drive képében öltöt testet.

„AMG Lightweight Performance” tervezési stratégia

Az ambiciózus „AMG Lightweight Performance” tervezési stratégia részeként a Mercedes-AMG a jövőben is céltudatos intézkedésekkel fogja csökkenteni az autók tömegét. Az SLR szupersportautó, az AMG Black Series modellek és a motorsport által a Mercedes-Benz és az AMG több mint 10 éves tapasztalatra tett szert a szénszálas anyagok megmunkálását illetően.

Az AMG jelenleg például az SLS AMG kardántengelyét szénszálból készíti. Az SLS Roadster esetében a szélterelő rendszer tartószerkezete szériakivitelben szénszálas szendvicsszerkezetű. Ez a komponens ipari gyártási körülmények között szélsőségesen rövid ciklusidők alatt állítható elő, ami már most előrevetíti, hogy mi lesz lehetséges a jövőben. A szénszál az SLS AMG E-CELL modellben szintén helyet kapott: az akkumulátor szénszálas háza az autó vázának szerves részét képezi, és össze van kapcsolva az alumínium vázszerkezettel.

Az SL 63 AMG és az SL 65 AMG modelleknél szériagyártásban először a csomagtérfedél belső szerkezete könnyű szénszálas kompozit anyagból készül. Egy teljesen új megoldás az AMG Performance Studio kínálatában szereplő szénszálas hátsó panel bukócsővel, ami a C 63 AMG Coupé AMG Black Series modellhez érhető el, exkluzív opcionális extraként. Ez a nagyszilárdságú, elegáns kialakítású szénszálas elem beépül a karosszériába, és ennek köszönhetően az autó tömege több mint hét kilogrammal alacsonyabb, mint a hagyományos acéllemezből készült hátsó panel esetén.

A kategória élén az üzemanyag-fogyasztás, az emissziók, a maximális teljesítmény és forgatónyomaték tekintetében

A Mercedes-AMG GmbH jelenleg több mint 1000 dolgozót foglalkoztat az Affalterbach-i üzemben. Az AMG professzionalizmusát a nagy teljesítmény iránti törekvés, a precizitás és a hatékonyság határozza meg. Minden nagyteljesítményű AMG modell kiemelkedő teljesítményt, izgalmas vezetési élményt és tökéletes minőséget garantál, egészen a legapróbb részletekig.

Az „AMG Performance 50” stratégia részeként minden új AMG modell megalkotásakor arra törekednek, hogy az autó a kategória éllovasa legyen az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás tekintetében. Már a jelenlegi kínálatban is számos AMG modell a „kategória legjobbja” az üzemanyag-fogyasztás, az emissziók, a maximális teljesítmény és forgatónyomaték területén. Az SLK 55 AMG kitűnő bizonyítékként szolgál erre: a világ legtakarékosabb V8-as benzinmotorjával büszkélkedhet az AMG Cylinder Management henger-lekapcsoló rendszerének köszönhetően, amely technológiát a Forma-1 ihlette.

Motorsport iránti elkötelezettség az F1, a DTM és az ügyfélcsapatok által

A motorsportba szilárdan visszanyúló gyökereivel az AMG nagyteljesítményű márka immár évtizedek óta otthonosan mozog a versenypályákon – legyen szó akár a DTM-ről, ahol minden idők legsikeresebb márkájának számít, vagy akár a globális elkötelezettségről a legmagasabb szintű ügyfél-motorsport iránt, az SLS AMG GT3-mal.

Fotó: Daimler AG

Amellett, hogy 26 győzelmet könyvelhetett el és megnyerte a FIA GT3 Európai Bajnokságot, az SLS AMG GT3 volt a legsikeresebb újdonság a 2011-es motorsport szezonban.

1988 óta 345 versenyből 167 győzelmével (az adat 2012. májusi állást tükröz), valamint 32 egyéni, konstruktőri és csapat címével a Mercedes AMG a DTM történelmének legsikeresebb márkája.

Fotó: Daimler AG

Az AMG márka az F1-ben is képviselteti magát a Mercedes AMG Petronas csapattal, valamint a Mercedes AMG High Performance Powertrains motorgyártóként.

Továbbá az AMG szállítja a hivatalos FIA Formula One Safety Car biztonsági autókat és a Medical Car orvosi autókat. Az AMG hosszú távú elkötelezettsége az F1 iránt 1984-ben kezdődött egy speciálisan kifejlesztett Mercedes-Benz E-osztály kupé modellel, amely az orvosi autó szerepét töltötte be. Az F1-ben az AMG biztosítja mind a Safety Cart, mind pedig a Medical Cart, immár 1996 óta.

Az AMG legfontosabb technikai mérföldkövei

  • 1971: Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 AMG 280 lóerős (206 kW) teljesítménnyel, 542 Nm nyomatékkal, optimalizált felfüggesztésekkel és nagyobb teljesítményű fékekkel.
  • Az 1970-es évek közepétől: erősebb AMG erőforrások, módosított felfüggesztések és fékek, AMG könnyűfém keréktárcsák és széles abroncsok számos Mercedes-Benz modell számára.
  • 1982: Video lejátszó a Mercedes-Benz S-osztály utasterében.
  • 1983: Mercedes-Benz 190 E 2.3 AMG 160 lóerős (118 kW) teljesítménnyel.
  • 1983: Mercedes-Benz 280 CE 5.0 AMG, V8-as erőforrás 276 lóerős (203 kW) teljesítménnyel és 408 Nm nyomatékkal.
  • 1984: Mercedes-Benz 500 SEC AMG, V8-as erőforrás új fejlesztésű négyszelepes technológiával, 340 lóerős (250 kW) teljesítménnyel, 260 km/h-s végsebességgel.
  • 1984: Mercedes-Benz 300 E 5.0 AMG, V8-as erőforrás új fejlesztésű négyszelepes technológiával, 340 lóerős (250 kW) teljesítménnyel, 280 km/h-s végsebességgel.
  • 1985: Új fém katalizátor technológia az emisszió-szabályozás optimalizálására.
  • 1986: Mercedes-Benz 300 E 5.6 AMG, V8-as erőforrás 5,6 literes hengerűrtartalommal, négyszelepes technológia, 360 lóerős (265 kW) teljesítmény, 510 Nm nyomaték, végsebesség 300 km/h felett. A sportautókra jellemző teljesítmény első ízben párosul a Mercedes-Benz autókra jellemző mindennapi praktikummal. Az amerikai rajongók az erőteljes AMG modellt a „the Hammer”, azaz kalapács névre keresztelték.
Fotó: Daimler AG
  • 1987: Mercedes-Benz 300 E AMG és 190 E AMG 3,2 literes hathengeres motorral és 245 lóerős (180 kW) teljesítménnyel.
  • 1987: Felfüggesztések teljesen automata, elektronikusan állítható lengéscsillapítókkal.
  • 1988: Mercedes-Benz 300 E 6.0 AMG, V8-as erőforrás hatliteres hengerűrtartalommal, négyszelepes technológiával, 385 lóerős (283 kW) teljesítménnyel, 566 Nm nyomatékkal.
  • 1989: Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution AMG, négyhengeres motor 225 lóerős (165 kW) teljesítménnyel, 240 Nm nyomatékkal.
  • 1989: Mercedes-Benz 500 SL 6.0 AMG, V8-as erőforrás hatliteres hengerűrtartalommal, négyszelepes technológiával, 385 lóerős (283 kW) teljesítménnyel, 566 Nm nyomatékkal.
  • 1990: Mercedes-Benz 300 E-24 3.4 AMG, hathengeres motor 272 lóerős (200 kW) teljesítménnyel és 335 Nm nyomatékkal.
  • 1992: Mercedes-Benz E 60 AMG és SL 60 AMG, V8-as motor hatliteres hengerűrtartalommal, négyszelepes technológiával, 381 lóerős (280 kW) teljesítménnyel, 580 Nm nyomatékkal.
  • 1993: Mercedes-Benz C 36 AMG hathengeres erőforrással, 280 lóerős (206 kW) teljesítménnyel és 385 Nm nyomatékkal. Az első közös fejlesztésű autó a Daimler-Benz és az AMG között kötött együttműködési szerződés aláírása után.
Fotó: Daimler AG
  • 1996: Mercedes-Benz E 50 AMG V8-as motorral, 347 lóerős (255 kW) teljesítménnyel és 480 Nm nyomatékkal.
  • 1997: Mercedes-Benz C 43 AMG V8-as erőforrással, 306 lóerős (225 kW) teljesítménnyel és 410 Nm nyomaté Kombi karosszériával egyaránt elérhető.
  • 1997: Mercedes-Benz E 55 AMG V8-as motorral, 354 lóerős (260 kW) teljesítménnyel és 530 Nm nyomatékkal. Kombi karosszériával egyaránt elérhető.
  • 1998: Mercedes-Benz CLK 55 AMG V8-as motorral, 347 lóerős (255 kW) teljesítménnyel és 510 Nm nyomaté Cabriolet kivitelben egyaránt elérhető.
  • 1998: a Mercedes-Benz CLK-GTR utcai változata, 6,9 literes 12-hengeres erőforrással, 600 lóerős (440 kW) teljesítménnyel; a gyártási darabszám 25 példányban korlátozott.
  • 1999: SL 73 AMG 7,3 literes V12-es erőforrással, 525 lóerős (386 kW) teljesítménnyel és 750 Nm nyomaték.
  • 1999: SL 55 AMG V8-as motorral, 354 lóerős (260 kW) teljesítménnyel és 530 Nm nyomaték.
  • 1999: Mercedes-Benz S 66 AMG és G 55 AMG V8-as erőforrással, 360 lóerős (265 kW) és 354 lóerős (260 kW) teljesítménnyel, illetve 530/525 Nm csúcsnyomaték.
  • 1999: Mercedes-Benz ML 55 AMG V8-as motorral, 347 lóerős (255 KW) teljesítménnyel és 510 Nm nyomaték.
  • 1999: Az „AMG Advanced Mobile Media System” bemutatása egy Mercedes-Benz S 55 AMG modellben; a rendszer a világ első hatcsatornás digitális surround (térhangzás) rendszerével büszké
  • 2000: A DaimlerChryslerrel együtt a Mercedes-AMG kifejleszti az
    S-osztály Pullman limuzint.
  • 2000: Mercedes-Benz CL 55 AMG V8-as erőforrással, 360 lóerős (260 kW) teljesítménnyel és 530 Nm nyomaték.
  • 2000: Mercedes-Benz E 55 AMG 4MATIC összkerékhajtással; kombi karosszériával egyaránt elérhető.
  • 2001: Mercedes-Benz C 32 és SLK 32 AMG kompresszoros V6-os motorokkal, 354 lóerős (260 kW) teljesítménnyel és 440 Nm nyomaté A C 32 AMG kombi és Sportcoupe karosszériával egyaránt elérhető.
  • 2001: Mercedes-Benz S 63 AMG és CL 63 AMG V12-es motorokkal, 444 lóerős (326 kW) teljesítménnyel és 620 Nm nyomaté
  • 2001: High-grade „AMG Advanced Mobile Media” kommunikációs és szórakoztató rendszer a Mercedes-Benz S-osztály Pullman modellben.
  • 2001: Mercedes-Benz SL 55 AMG teljesen új, kompresszoros V8-as motorral, 500 lóerős (368 kW) teljesítménnyel és 700 Nm nyomaté
  • 2002: Az új nagyteljesítményű Mercedes-Benz modellek piacra dobása: CLK 55 AMG, E 55 AMG, C 30 CDI AMG, S 55 AMG és CL 55 AMG.
  • 2003: A CL 65 AMG és az S 65 AMG piacra dobása teljesen új fejlesztésű 612 lóerős (450 kW-os) AMG biturbo V12 motorral.
  • 2004: Öt új AMG modell bemutatása: C 55 AMG, SLK 55 AMG, CLS 55 AMG, SL 65 AMG és G 55 AMG KOMPRESSOR. A CLK DTM AMG debütálása 582 lóerős (428 kW) teljesítménnyel; a gyártás 100 példányban korlátozott.
  • 2005: Az új 6,3 literes V8-as AMG erőforrás piacra bemutatása, az új ML 63 AMG világpremierje, a Vision R 63 AMG és a CLK DTM AMG Cabriolet debütálása a 61. Nemzetközi Frankfurti Autószalonon.
  • 2009: A Mercedes-AMG első, független fejlesztésű modellje, az SLS AMG szupersportautó Az autó méltó módon jelzi az Affalterbach-i székhelyű cég kompetenciáját és szenvedélyét.
  • 2013: Kompakt modellek kerültek az AMG modellpalettájába. Az A 45 AMG és a Kecskeméten gyártott CLA 45 AMG meghajtásáról a világ legerősebb szériagyártású kétliteres turbómotorja gondoskodik. 2014-ben a GLA 45 AMG csatlakozik a kínálathoz, belépő szintű AMG SUV-ként.

Még több cikk

További témáink