2024. július 27. szombat

Gázüzemű MAN autóbuszokkal korszerűsítette flottáját a Volánbusz

Megosztás

Összesen 164 új, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő MAN Lion’s City 12 G alacsonypadlós városi autóbuszt szerzett be a Volánbusz Zrt. Ebből 75 jármű Budapest vonzáskörzetében teljesít szolgálatot. Ezek az alternatív hajtású buszok környezetkímélő, csendes és gazdaságos üzemelésükkel a lakosság, az utazóközönség, a járművezetők és az üzemeltető számára is előnyösebbek a dízelmotoros változatokhoz képest.

Még 2021 nyarán írt ki közbeszerzési pályázatot a Volánbusz Zrt. 164 CNGüzemű autóbusz beszerzésére, amelyet az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. nyert meg. Az ennek keretében átvett járművekből 75 a fővárosi agglomeráció területén, 10 Szeged helyi közlekedésében, 40 Szolnok környékén, 39 pedig a Zala vármegyei helyközi vonalakon állt forgalomba.

Fotó: MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft

Ezzel tovább folytatódott a Volánbusz 2018-ban indult járműfiatalítási programja, így hamarosan az 5900 autóbuszból álló flotta több mint 5 százalékát már különösen környezetkímélő, alternatív hajtású járművek alkotják majd. A közlekedési társaság 2014 óta üzemeltet járatokat Budapest vonzáskörzetében összesen 61 vonalon. A mostani beszerzéssel ennek a 171 autóbuszt számláló állománynak a 44 százaléka megújult, átlagos életkoruk 5,98 évről 2,2 évre csökkent. A 115 szóló autóbusz már kivétel nélkül alternatív hajtású.

A kor elvárásainak megfelelően

A Volánbusz új, 12,2 méter hosszú, 106 férőhelyes MAN Lion’s City 12 G autóbuszai végig alacsonypadlós kialakításukkal, kerekesszékes rámpájukkal, légkondicionált, igényes kivitelezésű, akadálymentes utasterükkel, USB csatlakozóikkal, vizuális és hangbemondásos utastájékoztató rendszerükkel, valamint belső biztonsági kamerarendszerükkel vonzó utazási körülményeket nyújtanak.

Fotó: MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft

Hajtásukról Euro VI minősítésű, soros, hathengeres, turbófeltöltős, 9,5 literes, 320 lóerős, szikragyújtású gázmotor gondoskodik, amely a dízelekhez képest lényegesen csendesebben működik. Ez az utasok és a járművezetők számára éppúgy jelentős előny, mint a kisebb zajszennyezés által a települések lakosainak. Továbbá a gázmotor a kisebb karbantartási költségeivel hozzájárul a gazdaságosabb üzemeltetéshez. A környezetvédelmi előnyöket pedig a metángáz tiszta égése biztosítja a számottevően kisebb széndioxid-kibocsátás és gyakorlatilag nulla koromkibocsátás által. Sőt, a járműveket biogázzal üzemeltetve közel karbonsemleges közlekedés érhető el.

„Budapest agglomerációjában robbanásszerűen nőtt a lakosság száma az utóbbi években, ami óriási mértékben terheli a közúti közlekedést. A helyzet egyik megoldása a közösségi közlekedés fejlesztése lehet. Ehhez nyújt segítséget a korszerű autóbuszok beszerzése” – emelte ki Menczer Tamás államtitkár, Pest vármegye 2. számú választókörzetének országgyűlési képviselője.

Fotó: MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft

„Hamis elképzelés az, hogy az agglomeráció szükséges rossz, mert Budapestnek szüksége van a vonzáskörzetére. Az új, korszerű, gázüzemű buszok forgalomba helyezésével a térség közlekedési helyzete mellett a környezeti terhelés is kedvező irányba mozdul el” – hangsúlyozta ki Dr. Aradszki András, Pest vármegye 1. számú választókörzetének országgyűlési képviselője.

„A fenntartható közúti közlekedés a közösségi közlekedéssel biztosítható. A növekvő energia- és üzemanyagárak, illetve a tiszta és energiahatékony járművek beszerzésére irányuló európai uniós elvárások arra késztetik társaságunkat, hogy minél több alternatív, elsősorban elektromos és CNG hajtású járművet állítson forgalomba” – nyilatkozta Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Még több cikk

További témáink