2024. június 25. kedd

Téli közlekedési tanácsok

Megosztás

A hideg időjárásra már a fagyok beköszönte előtt fel kell készíteni a járműveket, emellett a vezetési stílusnak is alkalmazkodnia kell a havas, jeges, vizes útfelülethez, valamint a gyakoribb ködös időszakok során jelentős mértékben korlátozott a látási viszonyokhoz. Ha nem megfelelően alkalmazkodunk, vagy nem készítjük fel autónkat, az nagymértékben megnöveli a baleset kockázatát.

A jármű felkészítése során a legfontosabb a megfelelő gumiabroncs. Téligumit 4 mm-es mintamélység alatt már nem szabad felszerelni a járműre. A lamellák ekkor már elkoptak, valamint a magyarországi átlag éves futásteljesítménnyel számolva már valószínűleg a gumi is elérte az a kort, mikorra az anyaga felkeményedik.

A mintamélység ellenőrzésére a legjobb a tolómérő, vagy egy speciális mélységmérő eszköz, de megfelel egy százforintos érme is. Ennek fényes nikkel karimája körülbelül 4 mm-es. A mérést a gumi futófelületének a közepén és a két szélén is el kell végezni! A nem egyenletesen kopott gumiabroncs a futómű hibájára utal, ebben az esetben forduljunk szakszervizhez.

A következő feladat annak megállapítása, hogy a gumi anyaga elöregedett-e. Ennek első lépése a DOT-szám leolvasása, amelyből kiderül a gyártási idő. Kiindulási alap, hogy a felszereléstől számítva 5, a gyártástól számítva 10 évig használható a téli gumiabroncs. A gyártási idő emiatt önmagában nem ad elegendő támpontot, a gumit vizsgáljuk meg alaposan érzékszerveinkkel is. Ha repedezett a gumi felülete, esetleg a mintából kis darabok törnek ki, akkor megöregedett. Öregedésre utal, ha a körmünket nem tudjuk enyhe nyomással a felületbe mélyeszteni, hanem alig-alig, vagy egyáltalán nem. Kétség esetén forduljunk gumiszervizhez. Ezt akkor is érdemes megtenni, ha otthon cseréljük a szerelt kerekeket vagy négyévszakos abroncs van az autón, hogy elvégezzék a kerekek kiegyensúlyozását.

A felkészítés során ellenőrizni kell a folyadékokat a kocsiban. Az ablakmosótartályba téli fagyálló mosófolyadékot kell tölteni. A feltöltést követően egy ideig működtetni kell az ablakmosót, hogy a csöveket is feltöltse a téli folyadék. Fontos szabály az ablakmosó téli használatakor, hogy amíg nem meleg az autó, addig ne használjuk a mosórendszert, mert a lehűlt szélvédőre ráfagyva gátolva a kilátást. Forgalomban ez életveszélyes lehet!

A zárak befagyásának megelőzéséhez zárolajat vagy műszerolajat kell a zárba juttatni, természetesen a zárhoz való jégoldót nem érdemes a kesztyűtartóban tartani. Az ajtók gumitömítéseit gumiápolóval kell kezelni. Jégkaparót – lehetőleg hosszú nyéllel-, hosszú nyelű kefét, egy kisebb ásót, meleg takarót, mobiltelefon töltőt is tegyünk a csomagtartóba a téli hónapokra, sőt egy kisebb zacskónyi homokos szóróanyag is hasznos lehet, ha elakadunk.

Ebben az időszakban elengedhetetlen a sebesség mérséklése, a nagyobb követési távolság tartása, a hirtelen kormányzás kerülése.

Ha mégis megtörténik a baj, és balesetet szenvedünk, esetleg műszaki meghibásodás miatt megállásra kényszerülünk, akkor nagyon fontos, hogy autópályán vagy lakott területen kívüli útszakaszon azonnal szálljunk ki a gépjárműből, és hagyjuk el az úttestet!

Ebben az időszakban még nagyobb hangsúlyt kap, hogy az útkereszteződéseket, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeket fokozott óvatossággal és körültekintéssel közelítsük meg, ugyanis a nedves, havas, esetleg jeges aszfalton nagymértékben nő a féktávolság.

Még több cikk

További témáink