2024. május 20. hétfő

Huszonöt éve szolgálja a magyar járműipart a MAGE

Megosztás

Tíz autóipari vállalat alapította még szövetségként, mára hatvankilenc tagot számláló egyesület a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE).

A szervezet tagjai már az alapításkor is jelentős részt képviseltek a magyar GDP-ben, azóta ez az arány tovább emelkedett, miközben a nagy OEM-ek mellett a kisebb Tier-1, Tier-2-es beszállítóknak is jutott hely.

Huszonöt évvel ezelőtt, 1998-ban tíz autóipari vállalat alapította a MAGE elődjét, a Magyar Gépjárműipari Szövetséget. Az alapító vállalatok akkor a magyar GDP 6,6 százalékát adták, a magyar export 14,8 százalékát és az ipari termelés 25 százalékát képviselték. Az alapítótagok közül az Audi Hungaria Zrt., a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., a Magyar Suzuki Zrt., az Opel Szentgotthárd Kft., a Rába Járműipari Holding, a Hanon System Kft. (akkor még Ford Hungária) és a Nemak (korábban VAW Alumíniumtechnika) ma is a MAGE tagja. Az alapítók között volt még a Nabi, a Prec-Cast és a Lear elődjeként a United Technologies Automotive Hungary. Az MGSZ 1999-től az OICA, 2002 óta pedig az ACEA tagja.

Illusztráció: MAGE

A MAGE taglétszáma az első közel másfél évtizedben nem változott jelentősen, majd a 2012-2013-as új szervezeti stratégia keretében a minőségi növekedésre került erőteljesebb hangsúly. 2012-ben még 16 gyártó cég alkotta a szövetséget, mely 2014-ben Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) néven egyesületté alakult. A MAGE 2018 elejére már több mint 50 tagvállalatot képviselt, jelenleg pedig 69 tagvállalattal rendelkezik. Ez a 70 vállalat a magyar feldolgozó ipari termelés 27 százalékát adja, egyben a magyar autóipari export 93 százalékáért a MAGE-tagvállalatok felelnek.

Az MGSZ kezdeti célkitűzések a következők voltak:

  • az ipari érdekek képviselete az országban és a nemzetközi kapcsolatokban,
  • az együttműködés fejlesztése a kormányzattal,
  • koordináló szerep az importálók és a beszállítók számára.

Az elektromobilitás küszöbén az európai autóipar

Az alapcélok huszonöt év alatt sem változtak, azonban a kor kihívásainak megfelelően alakultak. Ma az elektromos átállás, a digitalizáció és a munkaerő költségeinek növekedése okozza a legnagyobb kihívást a járműiparban, a MAGE pedig hatvankilenc tagvállalatával ezekre keresi a választ, ad útmutatást és lobbizik a döntéshozóknál. A közös nehézségek hatékony kezelése érdekében a szervezeten belül szakmai fórumok is alakultak HR, Fenntarthatósági és Versenyképességi vonalon, melyekben a tagvállalatok az egyes területekre fókuszáltan javaslatokat dolgoznak ki és folytatnak lobbitevékenységet.

A MAGE egyik kiemelt területe a beszállítófejlesztés, melyre a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel (HIPA) közösen több programot is szerveznek.

Krisztián Róbert, a MAGE Elnöke a jeles évforduló kapcsán kifejtette: „Nagy örömünkre szolgál, hogy a Magyar Gépjárműipari Egyesület már negyedévszázada fogja össze és képviseli hatékonyan a hazai járműipari szereplőket. Az elmúlt pár év korábban sosem tapasztalt kihívások elé állította az autóipari vállalatokat. A COVID, az ellátási-láncokban tapasztalt fennakadások, az orosz-ukrán háború mind-mind újfajta problémákkal szembesítette a piaci szereplőket, azonban ezekből a nehézségekből a hazai vállalatok megerősödve kerültek ki. Jelenleg ismét kihívás előtt áll az európai járműipar, hiszen a kibocsátási kvótáknak való megfelelés és az elektromos forradalom miatt egy izgalmas időszak elé nézünk paradigmaváltásokkal, hiszen egy 100 éves technológiát kell lecserélni, amire mindenkinek fel kell készülnie. A MAGE keretein belül mindent megteszünk annak érdekében, hogy tagvállalataink és a beszállítók sikerrel vegyék az akadályokat. A jövőben még nagyobb hangsúlyt fektetünk a magyar beszállítóipar fejlesztésére, és célunk, hogy az ipar és az akadémiai szféra között szorosabb kapcsolat alakuljon ki a magasabb hozzáadott érték előállítása érdekében.”

Még több cikk

További témáink